mandag 12. september 2011

Komposisjon

I disse timene fotograferte vi med komposisjon som motiv.  Jeg har lært at komposisjon kan ha en sammenheng visse prinsipper: balanse, bevegelse, kontrast, symmetri og asymmetri. Komposisjon betyr altså å sette sammen ulike elementer til en helhet. 

                                                            Disse bildene tok jeg i dag: 


Her prøvde jeg å få fram et interessepunkt i høyre hjørne. Kanskje det ikke viser så godt, men du får en følelse av balanse. Hvis lampen hadde vært i midten av bildet, hadde det fort blitt kjedelig. Det er også noen skrålinjer og perspektiv som bidrar til en spennende komposisjon .


I dette bildet er sykkelen (interessepunktet) stilt i venstre hjørne. Jeg prøvde å bruke det gyldne snitt for å få en spennende komposisjon. Også føler jeg det er bevegelse i bildet på grunn av sykkelstativet, som har et forsvinningspunkt  som peker mot sykkelen. Steinene har også bevegelse i seg.


Her prøvde jeg først og fremst å få fram forgrunnen og bakgrunnen så det ble en kontrast. Forgrunnen er plassert i venstre hjørne, og alle pinnene på kryss og tvers får frem en bevegelse i bildet.


Dette bildet følte jeg ble litt matematisk. Det er først og fremst på grunn av at interessepunktet (som er firkanten med lys) kom ''korrekt'' frem i det gyldne snitt i høyre hjørne. Jeg synes det ble et spennende uttrykk.

Det var en litt vanskelig oppgave synes jeg, men jeg tror jeg fikk til noen bra bilder likevel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar