mandag 9. januar 2012

Bokomslag


I dag jobbet jeg med et bokomslag som skulle inneholde tittelen svart eller sort. Oppgven besto av å ta et bilde med svart og hvitt som hovedbasis, og bruke det på et bokomslag. Oppsettet skulle bestå av forside, bakside, rygg og klaffer hvis man ville. Jeg ønsket å få til en ''typisk'' norsk krim- forside, der jeg ble inspirert av Unni Lindell og Jo Nesbø. Det som er typisk for dem er at bøkene deres er utrolig populære og selger godt. Isteden for at tittelen står stort, er det navnet på forfatteren som utheves. Noe som er typisk for krimbøker, er at typografien er enkel og ''hard'' uten noe særlig tykkelse- forskjell på bokstavene. Jeg brukte da helvetica, som egnet seg godt til mitt oppsett. Jeg synes uttrykket ble sterkere da. Jeg valgte å ha noe i rødt fordi det virket dramatisk og oppsiktsvekkende. Det hadde kanskje blitt litt kjedelig hvis alt hadde vært i svart/hvitt. Ellers ville jeg ha det enkelt og ryddig. Jeg har lært at det er masse valg å ta for å lage et bokomslag. Og det tar tid!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar