mandag 17. oktober 2011

Blender og dybdeskarphet

Hei hei!
I disse timene fikk vi prøve ut litt det med liten og stor dybdeskarphet. Det var ganske gøy å ta bilder med stor dybdeskarphet, for man fikk spennende bilder. Men det med liten dybdeskarphet var utrolig vanskelig! Man måtte jo nesten ha stativ for å få det til, så det ble ikke så stor forskjell fra forgrunnen og bakgrunnen i disse motivene.

Men hva er dybdeskarphet?
Jeg vil si at det er det som gjør et bilde interessant. Hvis forgrunnen og bakgrunnen har helt lik dybde, kan  et bilde fort bli kjedelig. Hvis et bilde har ulik dybde derimot, kan det bli et spennende bilde med følelsen av bevegelse. Alt dette påvirkes av en blender.
Når du går inn i et mørkt rom, åpner pupillene seg for de trenger mer lys. Hvis du er ute i solskinn, trekker de seg sammen siden de ikke trenger så mye lys. Slik er det for en blender også. Når blenderen er liten, er den lyssvak, og når blenderen er stor, er den lyssterk. Når den er lyssvak har det stor dybde, og når den er lyssterk, har den liten dybde. Det går også ann å regulere dette ved hjelp av en funksjon på kameraet.
Her kommer det noen av bildene jeg tok. Jeg fikk ikke helt til det med stor dybdeskarphet. De ble ganske så like alle sammen, eller så ble de uskarpe. Hvis jeg hadde hatt stativ hadde jeg fått det til.


 blender: f/5.0
 blender: f/6.3
blender: f/4.5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar