mandag 24. oktober 2011

Det beste av ti bilder

Vi har hatt en fotooppgave der vi skulle ta ti bilder innen fem forskjellige temaer (lys, sykkel, høstt, dyr og blomster, komposisjon).  I dette innlegget legges det beste bildet ut med en liten analyse. 

ideen her var å få fram det magiske i motivet, som var en sterk solnedgang og et fyrtårn. Jeg tenkte ikke så fryktelig mye på komposisjon da jeg tok det, jeg tenkte mer på hvordan det kunne bli et spennende bilde. Men det er et interessepunkt, og det vil jeg si er fyrtårnet som ligger lengst til venstre øverst oppe. Man blir på en måte fanget inn i lyset og de skarpe fargene.

Lyset er veldig sterkt visse steder,  som der sola går ned. Det blir også en dramatisk effekt der det er mørkt, for det framhever lyset.
Kameraet jeg har brukt er et Canon Eos 1000D, som jeg bruker på alle bildene jeg tar.
Diverse innstillinger: ISO- hastighet: 200/ Blenderåpning: f/5,6 /Lukkertid: 1/100
I forhold til originalbildet ser det ganske forskjellig ut. Det vil si at jeg har redigert det en del. Jeg ønsket å se hva ’’potensialet’’ til bildet var, og hva som skulle til for at jeg fikk fram følelsen av en magisk solnedgang. Jeg prøvde å holde bildet rent, og ikke bruke alle slags farger, men å framheve de viktigste. Her er det rødt som dominerer, som  speiler seg dramatisk i vannoverflaten. Jeg har også brukt en del kontrast, eksponering og lysfylling der det mangler lys. Det får fram detaljene mer. Jeg håper ikke jeg klarte å få bildet til å se overredigert ut, bare en smule dramatisk ut! Dette bildet vil jeg si strekker seg utover komposisjon, lys og høst. Jeg har lært at ett bilde kan inneholde mange kategorier på en gang, og at det er mye å huske på når man skal ta bilder.

Originalen: 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar