mandag 28. november 2011

Hva er et portrett?

Det finnes mange fasiter på hva et portrett kan være, men jeg vil si det er noe personlig. Når en fotograf tar skolebilder av elever, prøver han/hun å få fram særpreg til den personen som blir tatt bilde av. Et portrett skal fortelle hvem en person er, og jeg synes at et portrett skal være ekte. Det er forskjell på motebilder og portretter som viser et menneske.  Man trenger nødvendigvis ikke å stæsje seg opp for å bli tatt bilde av, og man trenger ikke å lete etter interessante bakgrunner. Man kan få vel så fine bilder med en enkel hvit bakgrunn. Jeg viser to litt forskjellige portretter jeg har tatt, det ene i et naturlig lys, og det andre oppstilt i et photostudio. Begge er portretter, men bare litt forskjellige. Et portrett kan være bilde av helfigur, halvigur eller nærbilde (bare ansiktet). Jeg har redigert det som er nødvendig, som kontrast, lysstyrke, skarphet (og på det siste bildet en svak ramme rundt). 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar